Reisverslag Trans Pyrenees

Afgelopen juli ben ik samen met mijn vader naar Zuid Frankrijk gereden voor een Trans Pyreneeën op de fiets. Ons plan was om vanaf de Atlantische kust te starten en via de Franse kant van de Pyreneeën naar de Middellandse zee te fietsen. Uiteindelijk zijn we in 9 mooie etappes over de bekende (en minder bekende) cols uit de Tour de France naar het strand in de buurt van Perpignan gefietst. In Perpignan heeft mijn vader de TGV terug naar Nederland gepakt en ben ik via de Spaanse kant terug gefietst om de auto op te halen. In dit artikel doe ik aan de hand van een hoop foto’s verslag van deze geweldige trip. Hier en daar vind je misschien nog wat nuttige tips, mocht je zelf plannen hebben voor een soortgelijke biketrip.

Vorig jaar heb ik een aantal keer verslag gedaan van de wedstrijden die we met ons enduro team hebben gereden. Het was een fantastisch seizoen en voor dit jaar wilde we er allemaal een schepje bovenop doen. Het jaar begon goed met een mooie sponsordeal met het Rijwielpaleis Bilthoven en nieuwe fietsen voor het complete team. Ik had als plan om alle wedstrijden van de European Enduro series te rijden. De inschrijvingen waren geregeld en al mijn verlofdagen opgenomen, en toen kwam Covid-19 om de hoek kijken. Zoals bij iedereen konden de gemaakte plannen de prullenbak in en het fietsen beperkte zich een paar maanden lang tot de lokale mtb parcoursen. Toen de versoepelingen kwamen en de grenzen weer langzaam geopend werden ben ik een plan gaan uitwerken waar ik al een tijdje mee rondliep, een vette bike packing trip.

Selfie time!

Kiloknaller

Speciaal voor deze reis heb ik een Surly Karate Monkey opgebouwd met de hulp van Jelle van JustPedal. Ik heb een losse frameset gekocht en met de onderdelen die ik nog had liggen kon ik bijna een complete fiets opbouwen. Het stalen frame is niet licht, maar wel bulletproof en daarom kun je meenemen wat je wilt. Na veel wikken en wegen ben ik uiteindelijk voor deze setup gegaan waarmee het totaalgewicht ruim boven de 35 kilo uitkwam. Dat klinkt als een enorm gewicht, maar door het goed over de fiets te verdelen was er prima mee te fietsen.

Inpakken en wegwezen

Begin juni hebben we besloten dat het moest gebeuren en dat betekende dat we precies een maand de tijd hadden om alles te regelen. Voor een trip als deze is dat krap en daarom had ik mij voorgenomen om iedere dag tenminste iets te doen als voorbereiding, of dat nou het uitzoeken van de route was, een setup bedenken voor mijn verlichting (geen onbelangrijk onderdeel) of het testen van m’n tent, iedere dag moest er wat gebeuren.

Wat mij betreft het ultieme Bikepacking gevoel, vrijheid!

Glamour vs. Ghetto

Eén van de eerste keuzes die je moet maken is de indeling van je bagage. Ga je voor luxe, of wil je hardcore als Bear Grylls in een dood schaap overnachten (sheeping bag)? Die keuze bepaalt in grote mate hoeveel bagage je mee gaat zeulen en dat heeft weer effect op de fietskeuze. Er zijn duizend verschillende mogelijkheden en dat maakt het tot een lastige maar interessante puzzel waarbij iedereen tot zijn eigen individuele keuzes komt!

Op je 74e nog op een dun matje liggen vond Pa geen goed plan en om ook zijn fiets niet te zwaar te maken hebben de we heenweg overal in hotels, gîtes en chambre d’hôtes geslapen. We waren ongeveer de enige toeristen in Zuid-Frankrijk dus reserveren was nergens nodig. Voor de terugweg wilde ik wél op een dun matje liggen. Ik heb lang zitten twijfelen om alleen een bivizak mee te nemen maar op het laatste moment toch besloten een tent mee te nemen. De juiste keuze want als je vooraf niet weet in welk veld of bos je terecht komt dan geeft een tent toch wel een beschermd gevoel. Maar ook hier geldt dat je het zo spannend kunt maken als je zelf wilt natuurlijk!

De route kwijt?

Frankrijk vs. Spanje

Voor een vette trip heb je uiteraard een route nodig. Of je moet ervan houden op niks af ergens heen te fietsen, dan kun je dit hoofdstuk overslaan, maar in ons geval was het plan was vrij simpel: aan de Atlantische kust beginnen en via de Franse kant van de Pyreneeën naar de Middellandse zee rijden, daar een duik in de zee nemen. Vanaf Perpignan kon pa de trein terug pakken en zou ik via de Spaanse kant weer terug fietsen om de auto op te halen. Ook hier heb je eindeloos veel mogelijkheden. De eerste stap is om goede plattegrondkaarten te bestellen en in grote lijnen de route uittekenen. Tijdens het fietsen hebben we veel gebruik gemaakt van de app van Komoot om die routes op de GPS apparaten te zetten en verder in detail uit te werken. Dat werkte prima, zelfs nadat mijn telefoon was gestolen en ik geen mobiel internet meer had kon ik de routes nog in detail bekijken. Zodra ik ergens wifi had maakte ik een paar nieuwe routes en kon ik weer een paar dagen vooruit.

D918 vs. GR10

Voor de heenweg hebben we een route over asfaltwegen gemaakt met zoveel mogelijk bekende cols uit de Tour de France. Tijdens het fietsen kwamen we steeds weer terecht op de D918 en als de fransen een beetje commercieel inzicht zouden hebben dan maken ze hier een soort ‘route 66’ van. Gelukkig hebben ze dat niet en plant iedereen zijn eigen route en dat heeft toch ook wel zijn charme. Voor de terugweg heb ik een route gemaakt met zoveel mogelijk onverharde paden om zodoende nog hoger in de bergen te komen. De Surly heeft bewezen alle soorten ondergrond aan te kunnen en wat hem betreft hadden we de GR10 kunnen nemen. Eigenlijk zit de grootste beperking in de afdalingen. Ik vind het prima om een uur lang hike a bikend naar boven te klimmen als ik vervolgens een mooie afdaling kan rijden, maar met 35+ kilo is dat onbegonnen werk.

Inpakken en wegwezen

Als je niet van efficiënt inpakken houdt dan kun je waarschijnlijk beter met Sunweb op vakantie gaan. Inpakken is namelijk een groot onderdeel van je vakantie en als je niet al je tijd kwijt wilt zijn aan het zoeken van wat je nodig hebt, dan is een goede indeling onontbeerlijk. Hierbij een paar van mijn bedenksel die goed functioneerde.

Koffiebonk

Eén van de voorwaarden voor deze trip was dat ik mijn eigen koffie kon bouwen. Daarvoor heb ik de koffiebonk bedacht. Dit begon als een ludiek idee maar de uitvoering was werkelijk perfect (met dank aan Stephan) zoals oa. op deze filmpjes koffiebonk1 & koffiebonk2 is te zien. Dat is ook het leuke van bike packing en ik kan persoonlijk erg blij worden van dit soort oplossingen.

Brillenkoker

Een andere oplossing die erg goed werkte was het gebruik van mijn brillenkoker. Het was prettig om twee brillen mee te hebben (donker en transparant) en in de overige ruimte paste precies m’n stekker, alle oplaadkabels en mijn bluetooth oordoppen. Want naast inpakken ben je een groot deel van de tijd bezig om apparaten op te laden. Een powerbank met twee USB uitgangen is dan ook aan te raden!

Smulrol

Wat ook erg goed werkte was het gebruik van de stuurrol. Op de foto kun je het mss niet geloven, maar hierin zit mijn tent, matje, slaapzak én lakenzak! Het was dan ook een kwestie van een paar haringen in de grond steken, matje opblazen, slaapzak uitrollen en klaar was Hans. Na een paar keer oefenen had ik de boel binnen 10 minuten staan.

Samen of solo?

Aanvankelijk was het plan om deze reis in mijn eentje te doen. Toen ik het idee aan mijn vader vertelde begon hij geïnteresseerd te kijken en bleek hij ook wel zin te hebben in een fietsvakantie. Samen met m’n moeder heeft hij zo’n 25 jaar geleden de Pyreneeën te voet overgestoken en wist dus ongeveer wat er te wachten stond. Dat heeft zeker geholpen bij het voorbereiden van deze trip en het was super om de eerste helft samen met hem te kunnen rijden. We maken ieder jaar een reis samen en dit was weer een hele mooie. Aan de andere kant is het ook tof om een aantal dagen alleen op pad te zijn, volledig je eigen plan trekken en aangewezen zijn op jezelf is iets wat ik ook tof vind en een totaal andere beleving geeft. De combinatie was dan ook perfect.

Tam of wild?

Wat me tijdens deze reis duidelijk is geworden is dat je voor mooie kippen niet naar Frankrijk moet. Wel als je van wilde paarden en toffe ezels houdt! Het is dat ze een vreselijk kabaal maken maar anders had ik een stal in mijn tuin gebouwd.

Een andere tactiek om wilde dieren te spotten is zorgen dat je sneller bent. Om die manier heb ik vele vossen en eekhoorntjes gespot voordat ze tijd hadden om zich te verstoppen.

Bio ethanol

Geen bikepacking trip zonder voer. Het is bizar hoeveel je moet eten om genoeg calorieën binnen te krijgen om al die heuvels en bergen over te komen. Gelukkig is mijn vader afgestudeerd in de voedingskunde en heeft hij al die kennis overgedragen op mij. Althans, het eerste deel van die zin klopt, het tweede daar valt over te discussiëren. Dat neemt niet weg dat ik weet hoe belangrijk goede voeding is voor een trip als deze en een beetje creatief denken kan zorgen voor erg lekkere combinaties!

Komoot & Spotify

Dan als laatste nog twee links voor degene die geïnteresseerd zijn in de route en alle hoogtemeters. Zie daarvoor m’n profiel op Komoot want daar vind je alle etappes zoals we die gereden hebben. Mocht je nog interesse hebben in een lijst met Franse chansons voor tijdens je biketrip, check dan deze lijst op Spotify.

Voor herhaling vatbaar?

100%. Het is zo gaaf om met je fiets op pad te zijn en alles mee te hebben om te overleven. Dat klinkt een beetje dramatisch, maar het voelde tijdens deze trip een beetje hetzelfde als mijn vakanties met de camper, alleen dan betrouwbaarder… Het idee dat je overal kunt stoppen als je geen zin meer hebt en dan ook nog eens een lekker bakkie koffie of thee kunt zetten en een warme comfortabele slaapzak mee hebt is gewoon een ultiem gevoel van vrijheid!

Voor een volgende trip wil ik proberen een setup voor de Santa Cruz te bedenken waarmee je nog fatsoenlijk kunt afdalen, maar dat is een plan wat ik tijdens een nieuwe lockdown ga uitwerken.

Volgend jaar?