Candy Crush

Na anderhalf jaar op de Jeffsy was het tijd voor een opvolger. Met tegenzin, want ik heb in die tijd wel een band opgebouwd met die fiets. Vanaf de eerste meter voelde ik me direct thuis en hij heeft bewezen super veelzijdig te zijn, van talloze ritten in de Belgische Ardennen t/m de EWS in Finale Ligure. Waarom dan toch een nieuwe fiets? Nou, deels omdat het kan, en deels omdat de trails die we rijden steeds extremer worden.

Shortlist

Sinds de zomer van vorig jaar ben ik aan het rondkijken naar een mogelijke opvolger. Het is vaak onderwerp van gesprek tijdens onze tochten: stel dat je elke fiets mocht kiezen, wat zou je dan kopen?! Alle merken zijn daarbij de revue gepasseerd (Leuke uitdaging: bedenk voor iedere letter van het alfabet een mountainbike merk, het kan!). Je kan tegenwoordig kiezen uit zo gigantisch veel merken, modellen en uitvoeringen dat je zou denken dat het samenstellen van je ideale fiets heel eenvoudig moet zijn. In de praktijk valt dat echter vies tegen…

Na een testrit op een Santa Cruz was ik wel overtuigd van het feit dat de Jeffsy echt aan vervanging toe was. Met name met het oog op de wedstrijden die we komend seizoen gaan rijden in Frankrijk en Italië. Om tot een shortlist te komen heb ik voor mezelf opgeschreven waar m’n nieuwe fiets aan moest voldoen.

  1. Meer veerweg
  2. Modernere geometrie
  3. Steviger / Lichter

Uiteindelijk kwam ik uit op de volgende kandidaten: Specialized Stumpjumper, Santa Cruz Hightower, Commencal Meta AM. Toch zat de perfecte bike er niet tussen. De Commencal is schitterend afgemonteerd maar relatief zwaar. De andere twee vallen af omdat je voor een mooi afgemonteerd model in een prijssegment terecht komt waarin de prijzen ineens door het plafond schieten. Mij is geleerd dat je je euro maar één keer uit kunt geven en omdat de Polo ook al meer dan 300.000 km op de teller heeft staan wil ik niet m’n complete spaarpot kapotslaan op een fiets.

Toen YT Industries zijn nieuwe modellen presenteerde voor 2019 was de keuze ineens heel snel gemaakt, de nieuwe Capra CF voldoet precies aan de eisen die ik bedacht had en in de kleur Candy Red lijkt me dit de perfecte opvolger van de Jeffsy.

1. Fox vs. Rockshox

Toen ik in 2017 de Jeffsy kocht heb ik ook zitten kijken naar de Capra. Toen viel die af vanwege de lange veerweg. Alle modellen hadden 170 of 180 mm veerweg en dat is voor de Belgische Ardennen van het goede te veel. En omdat we daar toch het merendeel van de tijd rijden heb ik toen voor de Jeffsy gekozen. Zeker geen verkeerde keuze, maar bij de nieuwe modellen van de Capra heeft deze versie een 160 mm Rockshox Lyrick voorvork. Na een paar mindere ervaringen met Fox ben ik heel benieuwd hoe de Lyrick RC2 en SuperDeluxe achterdemper het doen in vergelijking met de Fox vering. Daarover later wellicht meer.

Hier een link naar een video met een vergelijk.

2. RAD – Rake – Reach…

Voor de meeste ‘normale’ mensen zullen bovenstaande kreten weinig betekenen, maar voor wie zich weleens heeft verdiept in de geometrie van zijn fiets zullen de meeste termen bekend voorkomen. De ontwikkeling van endurofietsen gaat in rap tempo en ieder jaar worden er nieuwe aanpassingen doorgevoerd. Met name de introductie van de grotere 29 inch wielen heeft de nodige wijzigingen in de geometrie veroorzaakt. Moderne endurofietsen hebben over het algemeen een langere wielbasis en een ‘luiere’ balhoofdhoek dan een aantal jaar geleden. Dit bevordert de stabiliteit op hoge snelheid en geeft meer vertrouwen op de steile afdalingen. Hieronder een aantal metingen van de Capra waarbij ik een vergelijk maak ten opzichte van de Jeffsy.

RAD: De afstand van je trapas tot je handvat. Deze maat vormt een goede indicatie van de hoeveelheid ‘ruimte’ die je op de fiets ervaart. Twee vaste punten die je tijdens het fietsen continu gebruikt om je balans te verdelen. Deze maat kun je ook erg goed gebruiken als je meerdere fietsen hebt en je wilt op allemaal ongeveer dezelfde zitpositie creëren.

Capra 910 mm – Jeffsy 880 mm

Rake: De afbeelding legt de relatie tussen de Rake (Offset) en de Trail (Naloop) uit. Een kortere rake zorgt voor een langere naloop wat de stabiliteit ten goede komt. Met name als het steil wordt én bochtig, dan ga je hier voordeel van merken.

Capra 44 mm – Jeffsy 52 mm

Reach: De horizontale afstand tussen de trapas en het balhoofd van het frame. Deze maat bepaald voor een groot deel hoe lang de fiets aanvoelt en wordt vaak gebruikt om de juiste maat van een frame te kiezen. Een kortere reach betekent over het algemeen een meer wendbare fiets.

Capra 485 mm – Jeffsy 445 mm

Top Tube Length: Een betere maat om de lengte van de fiets te bepalen is de Top Tube Length. De hoek van de zitbuis wil per fiets nogal eens verschillen en hoe hoger je zadel staat, hoe groter het verschil wordt.

Capra 642 mm – Jeffsy 624 mm

Conclusie:

Door het vergelijken van bovenstaande afmetingen heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt voor een XL in plaats van een L. Door de maten goed te vergelijken viel me op dat ik op basis van de Reach een maat kleiner zou hebben gekozen. Maar door ook de Top Tube Length te vergelijken kwam ik toch uit op de XL. De reden daarvoor is dat de hoek van de zitbuis iets steiler is ten opzichte van het vorige model en de trapas iets verder naar achteren is geplaatst. Daardoor is de zitpositie meer boven de trapas wat de klimeigenschappen ten goede komt.

3. Compromis

Qua totaalgewicht zal ik er niet op vooruitgaan. Ter vergelijk, de Jeffsy in dezelfde uitvoering is ongeveer een kilo lichter. Het meeste voordeel is echter te halen in het terugdringen van de draaiende massa. Dus lichtere wielen en banden zouden hier een oplossing kunnen bieden. De nadelen zijn echter evident, grotere kans op lekrijden en/of kapotte wielen.

De Capra komt met een wielset van E*thirteen en daarvan weet ik uit ervaring dat de velgen beresterk zijn. Er is een optie om de carbon wielset te kopen maar dat is een flinke investering (probeer ik nog te verantwoorden). Qua banden is er ook keuze genoeg en dat is de makkelijkste manier om gewicht te besparen. Maar een beetje enduroband weegt al snel een kilo. Dan zijn er nog twee andere keuzes. Het afgelopen seizoen heb ik met de CushCore inserts gereden en heb ik in de wedstrijden nog nooit lek gereden. Uiteraard voegt dit weer gewicht toe aan de setup maar geeft wel de mogelijkheid om met een lagere bandendruk te rijden. Na eindeloos prakkiseren kom ik tot de volgende opties:

Wielen: Aluminium (LG1) 2.000 gram VS Carbon (Race SL) 1.750 gram

Banden: Downhill (LG1) 1.200 gram VS Enduro (TRS) 1.000 gram

Insert: CushCore 250 gram VS geen CushCore 0 gram

Bandenspanning: ±21 PSI (laag) VS ±27 PSI (hoog)

Mijn keuze voor de België: Carbon wielset, TRS banden, CushCore, lage bandenspanning.

Voor de EWS in Frankrijk en Italië: Alu wielset, LG1 banden, CushCore, hoge bandenspanning.

Tweaks

Als laatste nog een opsomming van de aanpassingen die ik heb gedaan aan de fiets. Let wel, zoals de fiets uit de doos geleverd wordt is al super en deze aanpassingen zijn dan ook niet allemaal rationeel te verantwoorden maar vallen onder het kopje “omdat het kan”.

Shimano XT Trail remmen. Deze zijn 100 euro goedkoper dan de Saints en passen qua look mooi bij de rest van de fiets. Ze remmen fantastisch maar bijten iets minder hard dan de Saints. Dat is eerder een voordeel dan een nadeel.
One Up Thru Axle. Puur om van die lelijke snelsluiter af te zijn. En omdat hij 20 gram lichter is en 98% stijver volgens oneUP…. Wat daar ook waar van mag zijn.
Problem Solvers 1.2 om de cockpit op te ruimen en de klemmen van de dropper en shifter op de klem van de remhendel te bevestigen.