Bike Tuning

2016-12-11-22-15-55
Ik heb mijn Ghost Asket LC8 nu precies een jaar en de afgelopen zomer mijn eerste ervaringen opgedaan tijdens een aantal enduro wedstrijden. Over de afmontage van de fiets heb ik weinig te klagen, maar toch ga je op zoek naar verbeteringen. In het tabblad Mountainbikes heb ik een overzicht opgenomen van alle aanpassingen die ik heb gedaan, en nog wil gaan doen, om hem ‘Ready to Race’ te maken voor de Radon Epic Enduro.

Onlangs heb ik de vering laten servicen en hierbij probeer ik kabouter Wesley antwoord geven op zijn vraag.

Service en onderhoud bij MTB-Works

De uitvoering van de Asket die ik heb wordt geleverd met een ‘FOX 34 Elite’ voorvork met 130mm veerweg en is voorzien van een instelbare zadelpen van Rockshox. Na een jaar intensief gebruik zijn beide toe aan het nodige onderhoud. Hiervoor heb ik contact opgenomen met Rob van Rheenen van MTB Works.

De voorvork had al na een paar maanden het probleem dat de stelknop van de rebound geblokkeerd zat. Navraag bij het Rijwielpaleis maakte duidelijk dat hiervoor de gehele cartridge moest worden opgestuurd naar het hoofdkantoor in België, en dat kan zomaar een aantal weken duren. Met de Transalps van Vasa Sport in het vooruitzicht kon ik mijn fiets niet zo lang missen en daarom heb ik dit lang uitgesteld. Ook de dropper begon steeds dieper in te zakken wat vervelend is. Hoog tijd voor een revisie.

Op naar Nieuwegein voor de diagnose. Het probleem met de stelknop zit in de cartridge en is niet eenvoudig te verhelpen. Rob heeft contact gehad met Sabma (leverancier van FOX) en de cartridge kan worden ingestuurd, waarschijnlijk valt dit nog onder garantie. Ook de dropper wordt opgestuurd naar de leverancier want ook hier is mogelijk sprake dat dit onder de garantievoorwaarden valt. Even afwachten dus. Een week later al bericht van Rob dat de spullen binnen zijn. En het nieuws is GOED. De cartridge is gerepareerd onder garantie en voor de dropper heeft hij zelfs een compleet exemplaar van het nieuwe type opgestuurd gekregen!

Voor de installatie een nieuwe afspraak gemaakt en daarbij heeft Rob me de nodige uitleg gegeven over de werking van de vering. Zo stond de linker vorkpoot, die voor de vering zorgt, droog. Dat wil zeggen dat er geen olie op de zuiger van de luchtveer aanwezig is. En dat betekent geen smering en dus veel wrijving. Een tweede aanpassing zijn de tokens. Dit zijn een soort plastic dopjes die ervoor zorgen dat het volume van de luchtkamers kleiner wordt. Nu zitten er drie tokens in en het effect hiervan is dat de vering progressiever reageert en minder de neiging heeft om te duiken. Iets wat je niet wil tijdens een enduro.

Voor de demping is mijn vork uitgerust met een FIT-4 cartridge. Klinkt spannend, maar om te zien wat dat precies inhoudt is wel gaaf. In de cartridge zit een bladder (een soort stevig condoom) waarmee de demping extra nauwkeurig is af te stellen. Zo is de snelheid van de in- en uitgaande demping aan te passen. Wel handig om te weten hoe dat werkt als ik de komende tijd aan de knoppen zit te draaien op zoek naar een goede instelling. Als laatste zijn de stofkeerringen vervangen waarmee het vuil en troep buiten de deur wordt gehouden. Als je het aan een vakman over laat is dat allemaal zo gepiept.

Ik kan iedereen dan ook aanraden om contact met Rob op te nemen voor het onderhoud aan je vering. Uitstekende service en iemand met verstand van zaken. Je merkt gegarandeerd verschil.

En goed afgestelde vering betekent meer grip en dat is juist wat we willen tijdens de enduro Wesley!

[acx_slideshow name=”Onderhoud vering”]

 

 

 


Geef een antwoord