ProCore installeren

Vandaag aan de slag gegaan om de mountainbike ‘enduro ready’ te maken. Op 5 maart staat de eerste wedstrijd op het programma in het Belgische Kluisbergen. Eén van de dingen om wat meer grip te hebben tijdens de afdalingen is het installeren van het ProCore systeem van Schwalbe. Dit systeem werkt met een soort dubbele luchtkamer. Kort gezegd gebruik je een extra binnenband waardoor je niet meer lek kunt rijden, én met een lagere bandenspanning kunt rijden wat zorgt voor extra grip. Omdat m’n nieuwe mountainbike geen achtervering heeft is dat een groot voordeel.

IMG_2910

Het was de eerste dag van het jaar dat het weer lekker was om een beetje in de tuin te rommelen. Radio aan, een bakje koffie erbij, prima! Eerst de fiets even schoongemaakt (wijze les van mijn motormonteur die weigert om aan vieze spullen te werken). Daarna de Racing Ralphs eraf gehaald en de eerste stap is het plakken van een velglint om de velg luchtdicht te maken.

IMG_2912

Het systeem heeft een speciaal ventiel. Dit heeft als voordeel dat je met één ventiel zowel de binnen- als de buitenkamer kunt oppompen. De eerste versie van het systeem maakte gebruik van twee ventielen, maar dit is een mooiere oplossing. De binnenkamer wordt tot 5 bar opgepompt zodat de velg goed beschermd is. De andere luchtkamer kun je zo zacht oppompen als je wilt, maar minder dan 1.0 bar is niet realistisch.

IMG_2914

De blauwe hoes is een extra bescherming die ervoor zorgt dat de binnenband niet lek kan raken. Het monteren viel me zat mee. Een beetje zorgvuldig te werk gaan, dan kan er eigenlijk weinig mis gaan. Je moet alleen zorgen dat het grijze streepje op de juiste plek zit (bij het ventiel) omdat je anders de buitenste kamer niet op kunt pompen.

IMG_2918

Buitenband erop, latex erin en klaar! Doordat je eerst de binnenkamer oppompt heb je geen compressor nodig om de buitenband te ‘zetten’ zoals bij een conventioneel tubeless systeem. Heel eenvoudig met de fietspomp en: PLOP! Beetje schudden en de boel is luchtdicht gemonteerd.

IMG_2921